Werkstäten

Nicht immer in ihrer über 80 jährigen Geschichte hat die Akaflieg am gleichen Ort gearbeitet. Viele Details findet man hier auf der unserer Homepage, was aber konkret die Werkstätten angeht sei an dieser Stelle noch einmal kurz umrissen.

Ihren Anfang machte die Akaflieg in Prien am Chiemsee. Hier wurde nicht nur geflogen sondern auch gebaut. Die Werkstatt befand sich direkt am Flugplatz und war bis 1967 Heimat aller Akaflieg Projekte. In der Technischen Hochschule befand sich bis zu dieser Zeit „nur“ das Konstruktionsbüro, sowie Bibliothek und Besprechungsräume. Werkstattarbeit wurde daher von den aktiven Studenten hauptsächlich an den Wochenenden erledigt. Das letzte Projekt das noch in der Priener Werkstatt begonnen wurde war die Mü26.

Mit der Schließung des Fluggeländes in Prien (siehe auch Geschichte der Akaflieg) musste auch die Werkstatt verlegt werden. Glücklicherweise bot sich die Möglichkeit zusätzliche Räume der Technischen Hochschule (heute TU München) zu beziehen, und so konnten man alle Aktivitäten an einem Ort konzentrieren.

Die räumliche Situation blieb so erhalten bis Mitte der 90er Jahre die große Migration der TU Richtung Garching begann. So bekam auch die Akaflieg die Gelegenheit 1997 mit Kobü und Werkstatt in den Münchner Norden zu ziehen. Erstes Projekt des neuen Standorts wurde die Mü30 „Schlacro“, welches komplett in Garching fertiggestellt wurde. In jüngster Vergangenheit wurde noch einmal mit dem Kobü im Haus umgezogen.

At a glance we are now represented at 3 locations with workshop rooms and equipment. The core of our activities locates certainly at the TU Munich on the Garching research campus. There we are accommodated at the Faculty of Mechanical Engineering in rooms of the Chair of Lightweight Construction.

In the experimental hall wing of the building, we have sufficient space to operate a metal workshop and a fibre composite workshop, which are spatially separated from each other. This separation is very important, as fibre composite components are very sensitive to all kinds of oils and greases during production.

The Composite Workshop

Comprehensive equipment such as a vacuum system, roving drawing machine and all common processing aids are available for fibre composite construction. An overhead crane is also installed to handle heavy moulded parts (some of the Mü31 moulds weigh well over 500 kg). There is also an exhaust system which is indispensable for all work with chemical substances and painting work. Furthermore, there is a fabric cabinet in which raw fibres and fabrics can be stored safely for later use, as well as all kinds of equipment for grinding and woodworking.

The metal workshop

The metal workshop is also fully equipped. In addition to lathes, milling machines and drilling machines, you will also find various welding equipment (WIG, MIG/MAG, Gas), folding benches, grinding machines and much more. The Garchinger Metallwerkstatt also stores a large part of our metal materials, including many common aviation steels and special alloys, which are used again and again for repairs or new constructions.

In spring 2007, after lengthy discussion, a workshop was added at the Munich University of Applied Sciences. It is supposed to enable FH, LMU and TU-city campus centre students to carry out smaller, less machine- and space-intensive projects without having to travel to Garching. In addition we can relieve so the Garchinger workshop in the rush times in the winter. At the moment we use the well-equipped premises together with a group active in vehicle construction. Nevertheless, the FH Werkstatt will certainly be able to make a valuable contribution when it comes to smaller, but perhaps more specialised work or superstructures, for which there is often not enough space in Garching.

Den dritten Standort bildet der Werkstattbereich unseres Clubheims/Hangars am Flugplatz in Königsdorf. Hier befinden sich nochmals 2 Räume, die vor allem für Wartungstätigkeiten während der Flugsaison und die Restaurierung der Mü23 „Saurier“ dienen. Darüberhinaus sind diese Arbeitsmöglichkeiten aber auch wichtig für die laufende Flugerprobung der Mü30 „Schlacro“.